cours / présentation

Analysis and interpretation of students' dialogues - Baker

Research in the Learning Sciences gives a privileged place to the analysis of interactions between social actors and with the milieux in which their collective activities are situated. In this presentation, and in this context, I want to engage in an inquiry about the distinction between the epistem...

Date de création :

29.03.2012

Auteur(s) :

Michael BAKER

Présentation

Informations pratiques

Langue du document : Français
Type : cours / présentation
Niveau : master
Durée d'exécution : 43 minutes 27 secondes
Contenu : vidéo
Document : video/mp4
Poids : 150.72 Mo
Droits d'auteur : libre de droits, gratuit
Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs.

Description de la ressource

Résumé

Research in the Learning Sciences gives a privileged place to the analysis of interactions between social actors and with the milieux in which their collective activities are situated. In this presentation, and in this context, I want to engage in an inquiry about the distinction between the epistemological concepts of "analysis" and of "interpretation, originating in physical and human sciences, respectively. On the basis of a critical perspective on what might be termed the 'standard' approach to analysing educational interactions (systematic application of determinate coding schemes), I will discuss the problem of the unit of analysis of the processes of collective thinking-in-dialogue, and propound a dialogical perspective on alternative interpretations of interaction. This will be illustrated with respect to multiple interpretative stances and perspectives on students' argumentation dialogues.

"Domaine(s)" et indice(s) Dewey

  • Éducation (370)

Domaine(s)

  • Sciences de l'éducation

Intervenants, édition et diffusion

Intervenants

Fournisseur(s) de contenus : Christian Bailly, Luc TROUCHE

Édition

  • ENS de Lyon

Diffusion

Cette ressource vous est proposée par :Canal-U - accédez au site internet

Document(s) annexe(s)

Fiche technique

Identifiant de la fiche : 8729
Identifiant OAI-PMH : oai:canal-u.fr:8729
Schéma de la métadonnée : oai:uved:Cemagref-Marine-Protected-Areas
Entrepôt d'origine : Canal-U

Voir aussi

Canal-U
Canal-U
29.03.2012
Description : Clôture du Séminaire 1/2
  • Apprendre
  • enseigner
  • sciences de l’apprendre
Canal-U
Canal-U
29.03.2012
Description : Ouverture du Séminaire 2/3
  • Apprendre
  • enseigner
  • sciences de l’apprendre