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How political were Airbus sales in the 1970s and 1980s ? / Mark Spoerer, Tobias Jopp

How political were Airbus sales in the 1970s and 1980s ? / Mark Spoerer, Tobias A. Jopp, in colloque "Naissance et affirmation du groupe Airbus (années 1960-années 1980)" organisé par le laboratoire FRAMESPA (France, Amériques, Espagne- Sociétés, Pouvoirs, Acteurs) sous la responsabilité scientifiqu...

Date de création :

25.09.2020

Auteur(s) :

Mark SPOERER, Tobias A. JOPP

Présentation

Informations pratiques

Langue du document : Anglais
Type : cours / présentation
Niveau : licence, master
Durée d'exécution : 38 minutes 14 secondes
Contenu : vidéo
Document : video/mp4
Poids : 324.63 Mo
Droits d'auteur : libre de droits, gratuit
Droits réservés à l'éditeur et aux auteurs. Tous droits réservés à l'Université Toulouse-Jean Jaurès-campus Mirail et aux auteurs.

Description de la ressource

Résumé

How political were Airbus sales in the 1970s and 1980s ? / Mark Spoerer, Tobias A. Jopp, in colloque "Naissance et affirmation du groupe Airbus (années 1960-années 1980)" organisé par le laboratoire FRAMESPA (France, Amériques, Espagne- Sociétés, Pouvoirs, Acteurs) sous la responsabilité scientifique de Jean-Marc Olivier, Université Toulouse Jean Jaurès, 23-25 septembre 2020. Session 5 : Mondialisations. * Communication enregistrée en visioconférence. When, in the second half of the 1960s, governments and aircraft manufacturers in Western Europe discussed a possible joint project called “Airbus”, the markets for civil jet aircraft were dominated by two US firms, Boeing and McDonnell Douglas. After a disappointing start, Airbus Industrie, founded in 1970, had become a serious competitor only a decade later. Since the early 2000s, Airbus and Boeing have been competing head-to-head for market leadership for jet aircraft with more than 100 seats. Boeing has persistently complained about Airbus receiving loans on favourable terms and other subsidies from European governments, and that the latter would use political pressure to make operators buy Airbus aircraft. Based on a record of all wide-body jets delivered between 1969 and 1989 and a dataset built thereupon on all airlines having acquired a brand-new wide-body, we subject the latter reproach to an empirical test by asking for the political determinants of Airbus and Boeing sales. We find suggestive evidence for airlines’ ownership status and their home countries’ former colonial ties to as well as trade relations with and development aid flows from the Airbus consortium member countries and the US to have mattered.

"Domaine(s)" et indice(s) Dewey

  • Commerce international (382)
  • Transport aérien (387.7)
  • Economie Publique (336)

Domaine(s)

  • Commerce international
  • Commerce et vente
  • Gestion de la production, transport et logistique
  • Finances publiques

Intervenants, édition et diffusion

Intervenants

Fournisseur(s) de contenus : SCPAM / Université Toulouse-Jean Jaurès-campus Mirail, Samir BOUHARAOUA

Édition

  • Université Toulouse-Jean Jaurès-campus Mirail

Diffusion

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Document(s) annexe(s)

Fiche technique

Identifiant de la fiche : 57789
Identifiant OAI-PMH : oai:canal-u.fr:57789
Schéma de la métadonnée : oai:uved:Cemagref-Marine-Protected-Areas
Entrepôt d'origine : Canal-U

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  • France (20e siècle)
  • industrie aéronautique
  • Allemagne (20e siècle)
  • Airbus (avions)
  • recherche industrielle (coopération européenne)
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  • décroissance
  • politique étrangère
  • Diplomatie
  • choc pétrolier
  • Analyse géopolitique
  • COVID-19
  • industrie aéronautique